پانسمان-بعد-از-جراحی-تعویض-مفصل-زانو

پانسمان بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

پانسمان بعد از جراحی تعویض مفصل زانو به جلوگیری از آسیب رسیدن به ناحیه جراحی شده کمک می‌کند. جراحی تعویض مفصل زانو برای افرادی که درد زیادی در این ناحیه تجربه می‌کنند انجام می‌شود. از آن جایی که این ناحیه در طول جراحی باز شده و مفصل مصنوعی جایگزین مفصل اصلی می‌شود، بعد از آن به پانسمان کردن نیاز خواهد بود. برای جلوگیری از تورم و عفونت لازم است که هر چند وقت یکبار پانسمان تعویض شود.

00:41
truncate dir-rtl

پانسمان بعد از تعویض مفصل زانو

پانسمان در روز اول بعد از تعویض مفصل زانو

پانسمان بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در روز اول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. معمولا در این روز هنوز در بیمارستان بستری هستید و مرخص نشده اید. به همین دلیل، این کار و تعویض پانسمان را پرستاران انجام می‌دهند. رعایت برخی نکات در این روز ضروری است. به هیچ عنوان نباید پانسمان را خیس کرده و به آن آب بزنید. پانسمان را جابجا نکنید و به توصیه‌های پزشک کاملا توجه کنید. گاهی اوقات ممکن است در زیر پانسمان تورم و خونریزی زیادی ایجاد شده باشد که در صورت مشاهده باید فورا این مورد را به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید: مراقبت‌های بعد از تعویض مفصل زانو

نحوه تعویض پانسمان بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

از آن جایی که بیشتر اوقات پانسمان بعد از جراحی تعویض مفصل زانو توسط پزشک انجام می‌شود، باز هم دانستن نکات آن برای شما ضروری است. مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این زمینه رعایت کنید، تمیز نگه داشتن پانسمان است تا بتوانید از بروز عفونت جلوگیری کنید. در ادامه نحوه تعویض پانسمان را شرح خواهیم داد:

در ابتدا، پزشک رویه بخیه‌ها یک لایه گاز استریل قرار داده و با چسب آن را ثابت می‌کند. سپس از یک پانسمان ضد آب روی آن استفاده می‌کند.

پانسمان اولیه بهتر است که به مدت یک هفته در جای خود باقی بماند. اگر قصد حمام رفتن دارید، بهتر است که این ناحیه را خشک نگه دارید. پس از یک هفته اول نوبت به تعویض پانسمان می‌رسد. اگر چه این کار توسط خودتان هم قابل انجام است، اما می‌توانید از پزشک هم کمک بگیرید. برای پانسمان بعد از جراحی تعویض مفصل زانو در ابتدا باید پانسمان را از یک گوشه بگیرید و آن را به طور کامل جدا کنید.

ممکن است در حین کندن گاز استریل کمی احساس ناراحتی کنید پس از کندن آن می‌توانید ناحیه جراحی شده را بررسی کنید. سپس برای جلوگیری از نفوذ میکروب سریعا باید پانسمان جدید را روی ناحیه قرار دهید. وظیفه اصلی شما بعد از جراحی بررسی هرروزه ناحیه جراحی شده برای وجود علائم عفونتی مانند انواع ترشحات،  خشکی، تورم یا قرمزی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: داروهای بعد از تعویض مفصل زانو را بشناسید

دلایل اهمیت پانسمان بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

بعد از جراحی پزشک ناحیه مورد نظر را بخیه می‌زند. از آن جایی که این ناحیه تا پایان دوران نقاهت بسیار آسیب پذیر و مستعد عفونت است، پانسمان کردن آن یک امر ضروری به حساب می‌آید. ایجاد خونریزی و ترشح بعد از این جراحی طبیعی است. در نتیجه پانسمان کثیف شده و نیاز به تعویض دارد. اگر پانسمان به موقع تعویض نشود، ممکن است باعث نفوذ میکروب و آلودگی به ناحیه بخیه و در نهایت ایجاد عفونت شود. از طرفی، رفتن به حمام و دوش گرفتن باعث خیس شدن پانسمان شده و ممکن است از جابجا شود.

به همین دلیل، در هنگام استحمام می‌توانید پانسمان بعد از جراحی تعویض مفصل زانو را انجام دهید. با برداشتن پانسمان می‌توانید ناحیه مورد نظر را به آرامی با آب ولرم شسته و بلافاصله به طور کامل خشک کنید. سپس پانسمان جدید را روی محل مورد نظر قرار دهید. با تعویض به موقع پانسمان می‌توانید از بروز التهاب و عفونت جلوگیری کرده و حتی از محل زخم ایجاد شده به طور کامل محافظت کنید. رعایت این نکات حیانی می تواند طول عمر تعویض مفصل زانو را افزایش دهد.

زمان تعویض پانسمان بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

از آن جایی که بعد از جراحی به مدت دو روز در بیمارستان بستری هستید، نیازی نیست خودتان اقدام به به تعویض پانسمان کنید.. شما باید این کار را بعد از ترخیص هر روز انجام دهید. تا یک هفته تعویض پانسمان ضروری است. بعد از آن نزد پزشک می‌روید تا بخیه‌های شما برداشته شوند. گاهی اوقات پزشک از چسب بخیه استفاده می‌کند که با خیس کردن آن می‌توانید تا ده روز بعد شاهد کنده شدن آن باشید. قبل از آن نباید به چسب‌ها دست بزنید و فقط با شروع کنده شدن می‌توانید چسب‌ها را بردارید.

بیشتر بخوانید: خطرات لخته شدن خون بعد از تعویض مفصل زانو

زمان-تعویض-پانسمان-جراحی-مفصل-زانو

علائم نشان دهنده زمان تعویض پانسمان بعد از تعویض مفصل زانو

اگر چه پانسمان تا یک هفته بعد از جراحی تعویض مفصل زانو باید به طور مرتب تعویض شود، اما با این حال علائمی وجود دارند که با مشاهده آن‌ها باید سریعا نسبت به تعویض پانسمان اقدام کنید. با مشاهده این علائم می‌توانید نسبت به تعویض پانسمان اقدام کنید:

✅ پانسمان قبلی به طور صحیح نگذاشته شده باشد و به طور کامل از زخم و ناحیه جراحی شده مراقبت نکند.

 ✅ در صورت آلوده یا کثیف شدن پانسمان باید سریعا نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

✅ اگر حس کردید کوچک‌ترین نشانه‌ای از عفونت مانند بوی بد، گرمای زیاد، تورم و قرمزی وجود دارد، بهتر است که پانسمان را عوض کنید.

✅ پزشک در برخی موارد توصیه می‌کند که برای بهبودی سریع‌تر پانسمان عوض شود که این کار را می توانید در منزل هم انجام دهید.

 ✅ گاهی اوقات ممکن است فعالیت زیادی انجام دهید که در اثر آن و برخورد با نقاط مختلف به پانسمان فشار آمده و حرکت کند. در این زمان باید نسبت به تعویض پانسمان بعد از جراحی تعویض مفصل زانو اقدام کنید.

نتیجه گیری

انجام جراحی تعویض مفصل زانو در بسیاری از افراد ضروری است. همزمان با پایان جراحی درد شما پایان یافته و می‌توانید پس از مدتی به فعالیت‌های روزمره خود بازگردید. پانسمان کردن ناحیه جراحی شده یک امر ضروری به حساب می‌آید. از آن جایی که این پانسمان در معرض شرایط مختلف قرار می‌گیرد، تعویض پانسمان بعد از جراحی تعویض مفصل زانو ضروری خواهد بود که در این مطلب به نکات مهم آن اشاره کردیم. در صورت داشتن سوالات بیشتر می‌توانید با ما در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *